Sunday, January 2, 2011

Jangan bersedih duhai hati....

Salam perjuangan...

Entah kenapa minggu ini merupakan minggu paling sedih.... Banyak perkara yang terpaksa aku lalui... Banyak perkara yang terpaksa aku tempuh.... Banyak ujian yang terpaksa aku redah.... Semuanya ujian yang aku rasakan begitu berat..... Begitu berat untuk dipikul.... Mungkin Allah tahu aku boleh memikulnya, tapi sungguh, ini memang berat bagiku...

"Sesungguhnya Allah tidak akan membebankan seseorang hambanya melainkan dengan kesanggupan hambanya sendiri. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakan dan mendapat seksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau tersilap. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kami kepada kami dengan bebanan yang berat sebagaimana Engkau membebankan orang-orang yang terdahulu dari kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada apa yang tidak sanggup kami memikulnya. Berilah kemaafan, keampunan, dan rahmatilah kami. Sesungguhnya Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir. ……


(Surah Al-Baqarah;286)




Dan aku akui memang mudah untuk mengucapkan perkataan S.A.B.A.R.... Tetapi amat sukar untuk dipraktikkan.... Dan aku juga akui aku memang lemah dalam mempraktikkan sabar tersebut... Namun aku sedang cuba.... mencuba untuk BERSABAR....



Aku sedar akan firman Allah :

“Apakah kamu mengira bahawa kamu akan masuk syurga, pada hal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad di antara kamu dan belum nyata orang-orang yang bersabar.”


( Ali imran : 142 )


Tetapi apa daya aku seorang insan kerdil.... Aku juga punya perasaan.... Perasaan seorang manusia biasa.... Marah, kecewa, gembira, sedih.... Fitrah seorang manusia biasa..... Namun aku bersyukur, aku punyai ramai sahabat disekelilingku.... Yang mana merekalah tempat aku mengadu.... Meraka lah sebenarnya kekuatanku.... Memang aku tak sanggup dan tak mampu untuk menghadapinya seorang diri.... "Hak seorang sahabat", bak kata seorang sahabat.... Terima kasih sahabat ...!!


La tahzan!.... Jangan bersedih..! Perkataan itu sungguh keramat.... Aku akan cuba sedaya upaya untuk menerima segalanya.... Selagi aku mampu.... Aku akan terus bersabar....Mudah-mudahan...

Firman Allah :


" Sesungguhnya di beri ganjaran orang yang sabar dengan pahala tanpa hisab... "

( Az zumar : 10 )



Amin...!

Aku tidak mampu untuk meneruskan lagi tulisan ini....
Sabar..... Sabar..... Dan terus bersabar.....

Sirru Ala barakatillah....
Wassalam.....

4 comments:

Syuhada Salleh said...

salam akhi...
yer..memang mudah kita berkata 'sabar'...
teori mudah...praktikal sukar...
sekarang nih tempoh praktikal akhi...hadapi lah ia dgn kekuatan seorang 'abg'...

Mus'ab Umair said...

Wassalam....

Syukran ukhti ... Doakan ana dalam menghadapai tempoh praktikal ini..... Mudah2 an dapat lepas...

Amin...

CaHaYa TaUbAt said...

tabahlah menghadapi dugaan ini.. bkn hanya dia diuji,ttpi enta turut merasai penangannya..biarlah kecewa didunia, asalkn berbahagia disana.. moga berjaya menempuh ujiannya dgn tahap iman yg paling tinggi..

Anonymous said...

Syukran ukhti.... INsyaAllah...

Post a Comment

MUJAHIDDIN MUDA © 2008 Template by:
SkinCorner