Sunday, October 18, 2009

Formula menangani virus H1n1

Salam perjuangan..

Baru-baru ini semasa ke Pulau Pinang bersama ketua pemuda PAS, Ust Nasaruddin At Tantawi, beliau mengatakan bahawa untuk wabak h1n1 ni memang kita susah untuk menanginya melainkan dengan formula yang ini...

"Apakah formulanya Ust ? ", tanyaku untuk mendapatkan kepastian...

Yang ku tahu adalah seperti yang diwar-warkan dalam tv dan radio... Basuh tangan dan mandi dengan kerap di samping jangan batuk tanpa ditutup dengan kain yang bersih..

" Senang je formulanya tapi amat payah untuk dilakukan.. " katanya lagi....Aku kehairanan... Melihatku yang kehairanan Ust. seterusnya menyambung..

" Amar makruf Nahi mungkar.. Ini berdasarkan hadis Nabi Muhammad saw.. Tentang bala yang akan turun dan layak menimpa bagi mereka yang melakukan 15 perkara ini.." , kata Ust. Nassaruddin..

"Apa perkara-perkara itu Ust. ? ", tanyaku lagi..

" Dari Saidina Ali bin Abi Talib, Rasulullah saw telah bersabda, Apabila umatku telah melakukan 15 perkara ini, maka layaklah bala menimpanya.. Lalu sahabat bertanya apakah 15 perkara itu wahai Rasulullah..?? Jawab Nabi saw..:


1. Apabila harta rampasan perang yang dirampas dan diagihkan dikalangan golongan tertentu sahaja..
2. Amanah yang diberikan dijadikan sebagai alat untuk mencapai kepentingan diri.. ketiga, zakat dianggap beben kepada diri..
3. Zakat dianggap beban kepada diri..
4.Apabila seorang suami terlalu mentaati isterinya(Dayus)..

Aku mengangguk dan mendegar dengan teliti setiap inci penjelasan yang di terangkan oleh ustaz...

to be continue...

Sirru ala barakatillah..
Wassalam..

0 comments:

Post a Comment

MUJAHIDDIN MUDA © 2008 Template by:
SkinCorner