Sunday, July 19, 2009

DUNIA TANPA USRAH..


Salam perjuangan buat sahabat semua..

Alhamdulillah... Masih lagi diberikan kesempatan untuk saya terus menulis oleh Allah SWT..


Dalam 2 minggu lepas merupakan hari-hari bosan dalam hidup saya... Tak dapat di bayangkan bila melalui hari-hari tersebut.. Alhamdulillah, segala kebosanan itu akhirnya terubat bila usrah mengisi hari-hari yamg seterusnya... Tidak sanggup saya bayangkan jika DUNIA TANPA USRAH...


Saya sebenarnya pelik, ada sesetengah sahabat yang boleh hidup tanpa ada pengisian.. Maaf la jika terlalau kasar.. Sebenarnya ini adalah dari segi pengalaman dan pergaulan dengan sahabat-sahabat.. Memang ada segelintir sahabat yang aktif mengikut program jemaah tapi jiwanya tidak di isi dengan pengisian.. Entahla.. Mungkin mereka mengganggap cukup dengan mereka mengikut program-program dengan sebegitu..


Tetapi pada pandangan saya, itu tidak mencukupi kerana jiwa seorang pejuang perlu senantiasa di isi dengan ilmu-ilmu di samping latihan tarbiyyah yang berjalan secara berterusan.. Medium usrah inilah yang membentuk generasi dahulu termasuk para sahabat baginda untuk menjadi kuat jiwanya..


Saya ingin petik kata-kata As syeikh Hasan Hudaibi :


" Seruan dakwah dan peningkatatan amal merupakan dua perkara yang mesti bergerak dengan selari... Jika salah satu daripadanya tertinggal, maka cacatlah dakwah tersebut.."


Nah apa lagi yang dapat saya simpulkan.. Semuanya dah dijelaskan oleh Musyidul Ikhwan sendiri... Ibarat macam baju dan seluar.. Jika kita tidak memakai salah satu daripadanya, maka tidak sempurnalah penutupan auratnya..


Ingin saya berpesan kepada diri sendiri dan sahabat semua, :


" Jadikanlah usrah sebagai kebiasaan kita kerana ia adalah perkara normal bagi seorang pejuang ISLAM.. Tiada kemanisan berUkhwwah melainkan di dalam USRAH.. Tiada USRAH tanpa Ukhwwah, tiada Ukhwwah tanpa Ikhlas.. Dan tiada Ikhlas tanpa Pengorbanan... "


Sirru Ala Barakatillah..
Wassalam...

1 comments:

sketsa sebuah perjuangan said...

mieeeeeeeeeee hahaha.. mu gi sano mu col la aku.. leh kito jupo deh.. mis u alwalz

Post a Comment

MUJAHIDDIN MUDA © 2008 Template by:
SkinCorner